Na naší ško­le jsme 10. září 2020 při­ví­ta­li odbor­ní­ky ener­ge­ti­ky, aby pro­dis­ku­to­va­li se stu­den­ty otáz­ky sou­čas­né­ho a budou­cí­ho sta­vu ener­ge­ti­ky v ČR a ve svě­tě. Bese­dy se zúčast­ni­li stu­den­ti obo­rů Elek­tri­kář, Auto­elek­tri­kář, Auto­me­cha­nik a Opra­vář země­děl­ských stro­jů.

Se stu­den­ty byly dis­ku­to­vá­ny růz­né ener­ge­tic­ké zdro­je, jejich výho­dy a nevý­ho­dy. Vod­ní elek­trár­ny mají v ČR kapa­ci­tu vyčer­pa­nou, pokrý­va­jí asi 3 % spo­tře­by. Větr­né elek­trár­ny nejsou v ČR pre­fe­ro­va­né, mají pou­ze ome­ze­né vyu­ži­tí. Foto­vol­tai­ka je pro výro­bu elektři­ny dra­há, neo­be­jde se bez pod­po­ry dota­cí. Výky­vy dodáv­ky ener­gie z alter­na­tiv­ních zdro­jů a odbě­ro­vé špič­ky pokrý­va­jí ply­no­vé a pře­čer­pá­va­cí elek­trár­ny.

U téma­tu jader­ných elek­trá­ren stu­den­ty zau­ja­la pro­ble­ma­ti­ka trva­lé­ho ulo­že­ní jader­né­ho odpa­du, kte­ré před­sta­vi­te­lé obcí v peti­cích odmí­ta­jí. Exis­tu­je výhle­do­vě mož­nost rege­ne­ra­ce do nových pali­vo­vých člán­ků.

Na závěr pro­běh­la dis­ku­ze, kdy byli před­ná­še­jí­cí oslo­ve­ni dota­zy na růz­né oblas­ti ener­ge­tic­ké­ho prů­mys­lu. Stu­den­ty zají­ma­la havá­rie jader­ných elek­trá­ren v Čer­no­by­lu a ve Fuku­ši­mě, jejich pří­či­ny a násled­ky. Dále pro­ble­ma­ti­ka ucho­vá­ní elektři­ny, výho­dy a nevý­ho­dy růz­ných zdro­jů elek­tric­ké ener­gie. Byla řeč o vyu­ži­tí bio­ma­sy, její fer­men­ta­ce či spa­lo­vá­ní. I do čes­kých tepel­ných uhel­ných elek­trá­ren se někdy při­dá­vá dřev­ní hmo­ta v pomě­ru 10:1, což ale v obje­mo­vém pomě­ru vychá­zí až 1:1. Např. na jaře 2009 v Elek­trár­ně Hodo­nín odstar­to­val pro­voz fluid­ní­ho kot­le na spa­lo­vá­ní bio­ma­sy

Mlu­vi­lo se eko­no­mic­kých, eko­lo­gic­kých, soci­ál­ních sou­vis­los­tech ener­ge­ti­ky. V sou­čas­né době 80 % ener­gie, kte­rou vyro­bí­me na Zemi, spo­tře­bo­vá­vá jen 20 % jejich oby­va­tel. Prů­měr­ná den­ní spo­tře­ba elektři­ny na 1 člo­vě­ka je 50 kWh. Řeč byla i o důsled­cích toho, že den­ně na Zemi při­bý­vá 200 tisíc lidí.

Bese­da se stu­den­tům líbi­la. Pro stu­den­ty obo­ru Elek­tri­kář je bese­da o ener­ge­ti­ce opa­ko­vá­ní ke stát­ním závě­reč­ným zkouškám, neboť téma Elek­trár­ny a Alter­na­tiv­ní zdro­je ener­gie bývá zařa­ze­né do úst­ních zkou­šek.

Větr­ná elek­trár­na
Spa­lo­vá­ní bio­ma­sy